Translate

środa, 9 marca 2016

O kwiatach na warzywniku i o herbatce



Pamiętacie jak pisałam Wam o moich grupach roślin(tu i tu), które sadzę na warzywniku?
Dzisiaj chciałabym napisać o kwiatach. Jest to dla mnie bardo ważna grupa; nie tylko dodaje uroku, ale również jest bardzo pożyteczna.

Nie muszę chyba pisać o znaczeniu kwiatów i przyciąganiu przez nie wszelkich pszczółek, trzmieli i innych pożytecznych owadów.
W moim warzywniaku najpracowitsze w tej dziedzinie są chyba aksamitki. I choć nie przepadam za nimi, to jednak co roku sieję je właśnie ze względu na owady i ich dobroczynny wpływ na glebę  i rośliny. W dodatku aksamitki to bardzo inteligente kwiatuszki: przyciągają dobre owady, ale odstraszają te, których nie chcemy u siebie gościć.

aksamitka

aksamitka

aksamitka


Kolejnymi jednorocznymi są nasturcje....nie wyobrażam sobie warzywnika bez nich. Przypominają mi czasy, kiedy jako mała dziewczynka buszowałam w przydomowym ogrodzie. Co prawda można je jeść, np w postaci dodatku do sałatek, ale ja nie przepadam za ich „kaparowym“ posmakiem. Dla mnie ważne są ze względu na wspomnienia :). Choć jeśli ktoś lubi, z radością przynoszę je do stołu.


nastrucja




Jeśli chodzi o dodatki do sałatek, to idealne są do tego kwiaty ogórecznika. Ich niebieskie kwiaty wyglądają w sałatkach bardzo uroczo i tak też smakują ;). Ogórecznik raz posiany rozsiewa się po ogrodzie, jednak nie natarczywie. I z radością odkrywam go później w różnych częściach ogrodu.

ogorecznik

Jadalne są również kwiaty rukoli. Powiem Wam, że jest ona niesamowita! Wysiałam ją kilka lat temu i teraz, gdyby nie to, że jest tak wspaniała w smaku, byłaby postrzegana przeze mnie jako chwast. Rośnie nawet w chodniku!! Niemniej jednak jest to kolejna roślina, której nie może zabraknąć u mnie!

rukola

Wśród tej grupy chyba najważniejszymi dla mnie są jednak nagietki.
Całe lato zbieram te najbardziej wybarwione i suszę w ocienionym miejscu. Potem przekładam do słoiczka płatki. Herbata, mięta lub czystek z dodatkiem takiego specjału w środku zimy.....czy potrzeba coś więcej do zaznania szczęścia? Do takiej herbatki dodaje jeszcze jeden specjał....ale o tym napiszę przy innej okazji :).

nagietek-bazylia


herbata-tulipan

Oczywiście w warzywniku nie może zabraknąć słoneczników! I tych jadalnych i tych ozdobnych.



slonecznik

slonecznik

slonecznik

A gdy np kolendra ma ochotę zakwitnąć, pozwalam jej na to, bo pomimo, że niepozorna, to efekt cudowny.

kolendra

Jak widać na zdjęciach jednoroczne sieje między rzędami, na obrzeżach, pojedynczo pośród innych roślin. Gdzie miejsce pozwoli :).

Wszystkie wymienione przeze mnie kwiaty można siać na balkonach w skrzynkach. Są bardzo proste w uprawie! Zastanówcie się, które dla Was byłyby najbardziej pożyteczne i wysiewajcie!

nagietek

Miłego dnia :)!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz